Czy jesteś świadomy zagrożeń związanych z fałszywymi stronami internetowymi oraz oszustami, którzy podają się za pracowników instytucji finansowych lub innych firm podczas rozmów telefonicznych? Zachowaj ostrożność, gdyż oszuści połączyli teraz te dwie metody oszustwa.
![](https://polskawpigulce.pl/wp-content/uploads/2023/08/Pieniadze-1024x683-1.jpg)
Jak wygląda nowa metoda oszustwa?
Oszuści celują w ofiary w popularnych portalach handlowych. Jeżeli będziesz w roli sprzedawcy, mogą się z Tobą skontaktować, manifestując zamiar zakupu oferowanego przez Ciebie przedmiotu. Nie jest wykluczone, że otrzymasz telefon od osoby, która zasugeruje, że jest przedstawicielem serwisu sprzedażowego lub banku, oferując pomoc techniczną w realizacji transakcji. Podczas rozmowy, przestępcy mogą nawiązać do planowanej transakcji, sugerując konieczność przesłania funduszy na „bezpieczne” konto lub potrzebę weryfikacji przed finalizacją transakcji. W trakcie tego procesu, mogą próbować wyłudzić Twój kod BLIK oraz autoryzację transakcji, mając na celu nielegalne wyjęcie środków z Twojego konta. Oszuści mogą także skierować Cię do fałszywej strony internetowej, aby pozyskać Twoje dane do bankowości online.
Zachowaj ostrożność! W takiej sytuacji zawsze pamiętaj, aby:
- nie udostępniać swoich danych logowania ani informacji osobistych na stronach dostępnych z otrzymanych linków;
- nie dzielić się swoim kodem BLIK z nikim;
- nie zatwierdzać operacji, której sam nie zainicjowałeś;
- nie wprowadzać danych swojej karty płatniczej na stronach dostępnych z linków;
- uważnie analizować komunikaty autoryzacyjne; Dodatkowo, bądź na baczności w przypadku podejrzanych linków otrzymywanych przez SMS lub e-mail. Oszuści często wysyłają wiadomości informujące o różnych sytuacjach, takich jak:
- braki w opłatach za przesyłki lub rachunki za energię,
- zablokowane konto bankowe lub konto w serwisie streamingowym. Zamierzają Cię zmanipulować, aby kliknąć w link.
Jeśli zdecydujesz się kliknąć, zostaniesz przekierowany na fałszywą stronę. W tym miejscu, przestępcy mogą spróbować wyłudzić różne dane, takie jak:
- numer PESEL,
- nazwisko panieńskie matki,
- kod do sparowania aplikacji mobilnej,
- identyfikator klienta lub hasło do bankowości elektronicznej,
- informacje o Twojej karcie płatniczej.
Nigdy nie wprowadzaj tego typu danych na stronie, do której dostępujesz z linku. Pozyskanie ich przez złodziei może otworzyć drogę do kradzieży Twoich oszczędności!
Jeżeli na stronie z linku zostaniesz poproszony o wprowadzenie danych swojej karty, w tym numeru, kodu CVV2 i daty ważności, a następnie kodu autoryzacyjnego, nie kontynuuj! Oszuści, mając te informacje, mogą dodać Twoją kartę do systemów płatności mobilnej, takich jak Google Pay czy Apple Pay, i dokonywać nią transakcji zarówno online, jak i w punktach sprzedaży.
Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wieloletni dziennikarz IT i recenzent programów i gier komputerowych. W Polsce w Pigułce zajmuje się głównie tematyką IT i finansową. Prywatnie miłośnik zapomnianej sztuki odczytywania liter na papierze.