Oszuści nie śpią: Polski bank ostrzega przed nowymi metodami oszustw!

Czy jesteś świadomy zagrożeń związanych z fałszywymi stronami internetowymi oraz oszustami, którzy podają się za pracowników instytucji finansowych lub innych firm podczas rozmów telefonicznych? Zachowaj ostrożność, gdyż oszuści połączyli teraz te dwie metody oszustwa.

Fot. Finanse Prosto

Jak wygląda nowa metoda oszustwa?

Oszuści celują w ofiary w popularnych portalach handlowych. Jeżeli będziesz w roli sprzedawcy, mogą się z Tobą skontaktować, manifestując zamiar zakupu oferowanego przez Ciebie przedmiotu. Nie jest wykluczone, że otrzymasz telefon od osoby, która zasugeruje, że jest przedstawicielem serwisu sprzedażowego lub banku, oferując pomoc techniczną w realizacji transakcji. Podczas rozmowy, przestępcy mogą nawiązać do planowanej transakcji, sugerując konieczność przesłania funduszy na „bezpieczne” konto lub potrzebę weryfikacji przed finalizacją transakcji. W trakcie tego procesu, mogą próbować wyłudzić Twój kod BLIK oraz autoryzację transakcji, mając na celu nielegalne wyjęcie środków z Twojego konta. Oszuści mogą także skierować Cię do fałszywej strony internetowej, aby pozyskać Twoje dane do bankowości online.

Zachowaj ostrożność! W takiej sytuacji zawsze pamiętaj, aby:

  • nie udostępniać swoich danych logowania ani informacji osobistych na stronach dostępnych z otrzymanych linków;
  • nie dzielić się swoim kodem BLIK z nikim;
  • nie zatwierdzać operacji, której sam nie zainicjowałeś;
  • nie wprowadzać danych swojej karty płatniczej na stronach dostępnych z linków;
  • uważnie analizować komunikaty autoryzacyjne; Dodatkowo, bądź na baczności w przypadku podejrzanych linków otrzymywanych przez SMS lub e-mail. Oszuści często wysyłają wiadomości informujące o różnych sytuacjach, takich jak:
  • braki w opłatach za przesyłki lub rachunki za energię,
  • zablokowane konto bankowe lub konto w serwisie streamingowym. Zamierzają Cię zmanipulować, aby kliknąć w link.

Jeśli zdecydujesz się kliknąć, zostaniesz przekierowany na fałszywą stronę. W tym miejscu, przestępcy mogą spróbować wyłudzić różne dane, takie jak:

  • numer PESEL,
  • nazwisko panieńskie matki,
  • kod do sparowania aplikacji mobilnej,
  • identyfikator klienta lub hasło do bankowości elektronicznej,
  • informacje o Twojej karcie płatniczej.

Nigdy nie wprowadzaj tego typu danych na stronie, do której dostępujesz z linku. Pozyskanie ich przez złodziei może otworzyć drogę do kradzieży Twoich oszczędności!

Jeżeli na stronie z linku zostaniesz poproszony o wprowadzenie danych swojej karty, w tym numeru, kodu CVV2 i daty ważności, a następnie kodu autoryzacyjnego, nie kontynuuj! Oszuści, mając te informacje, mogą dodać Twoją kartę do systemów płatności mobilnej, takich jak Google Pay czy Apple Pay, i dokonywać nią transakcji zarówno online, jak i w punktach sprzedaży.